Hva er engasjement?
Engasjerte medarbeidere skaper høyere fortjeneste, er mer kreative og
bidrar mer til innovasjon og utvikling. Engasjement er også en viktig grunn for at medarbeidere velger å bli hos sin arbeidsgiver. Men hva er egentlig engasjement?

Fra trivsel til effektfullt engasjement
«En sterk følelsesmessig tilknytning til en sak man går sterkt inn for» (SNL) med synonymer som interessert, ivrig, begeistret og involvert. Det forklarer kanskje hvorfor såkalte trivselstiltak på jobb ikke nødvendigvis gir den effekten vi er ute etter? For trivsel er viktig, men for å få effekt som skaper resultater for både den enkelte ansatte, teamet og bedriften, ja da må vi høyne fra trivsel til engasjement.
For å være engasjert er det selvsagt viktig å trives. Men trivsel alene er altså ikke nok. Engasjement handler ikke om kake på fredag eller å si «hei» når vi kommer på jobb. Det handler om noe dypere: å oppleve mestring i oppgavene, mening i arbeidet, og følelsen av at du bidrar til noe viktig sammen med kollegene dine. En indre motivasjon som er grunnlaget for et ekte, varig og bærekraftig engasjement på jobb.
Engasjement over tid – bærekraftig engasjement
Engasjement manifisterer seg i vår jobbutførelse, og handler om å oppleve mestring, mening og fellesskap på arbeidsplassen. Mestring driver engasjement – engasjement uten mestring er kortvarig. Når vi mestrer en oppgave øker vår motivasjon og vårt engasjement.

Når vi er engasjerte er vi mer villige til å lære og utvikle oss videre. Engasjement og mestring er dermed to sider av samme sak – de forsterker hverandre i en dynamisk syklus.
Mestring skaper engasjement fordi:
- Vi føler oss trygge nok til å ta initiativ og bidra aktivt
- Vi ser at innsatsen vår gir resultater, noe som gir oss eierskap til arbeidet
- Vi utvikler ferdigheter som gjør oss mer kompetente og handlekraftige
Engasjement i tre dimensjoner
- Adferdsmessig engasjement – aktiv deltagelse i oppgaveløsning, initiativtaking, utholdenhet i jobben.
- Emosjonelt engasjement – tilknytning til kolleger, kunder, mål. Stolthet og glede i jobben.
- Kognitivt engasjement – målrettet fokus, refleksjon, strategisk tilnærming til problemløsning og utvikling.
Engasjerte medarbeidere tar initiativ, søker læring, involverer seg i forbedringsprosesser og opplever jobben som meningsfull. Dimensjonene henger sammen. Når de forsterkes skaper de en dynamisk syklus der medarbeidere tar ansvar, lærer og utvikler seg videre. I INNVI ser vi på engasjement som en prosess som bygger på mestring. Engasjement handler både om vilje og evne til å mestre oppgavene som kreves. Når medarbeidere opplever mestring, øker motivasjonen, og engasjementet blir bærekraftig over tid. Her er veien kort til et innovativt arbeidsmiljø som tar utfordringer på strakt arm – som skaper verdier både i medgang og motgang. Og da er vi tilbake der vi startet: engasjerte medarbeidere skaper høyere fortjeneste, er mer kreative og bidrar mer til innovasjon og utvikling!
* SNL = Store Norske Leksikon

Når vi opplever mestring på jobb føler vi oss kompetente, verdifulle og motiverte til å yte vårt beste. Denne positive spiralen av mestring og engasjement påvirker mer enn bare trivselen – den påvirker direkte resultatene bedriften oppnår.
Les mer her: «Hva er effekten av engasjement«